Zou u zich liever abonneren op een smartphone dan kopen?

Voordat u die glimmende nieuwe handset koopt, wilt u er zeker van zijn dat u er de best mogelijke waarde voor krijgt. Met zoveel telefoonabonnementen en telco-aanbiedingen die er zijn, kan het moeilijk zijn om het verschil te zien tussen een goede en minder goede deal. Dus, is het beter om een mobiele telefoon te kopen of met een abonnement?

Wat is het verschil tussen het kopen van een mobiele telefoon en abonnementen?

Kopen volgens een abonnement:

Tijdens deze periode krijg je ook een verbinding en een bepaald aantal gratis oproepen of sms’jes per maand. Dat betekent echter dat u bij de telecommunicatieprovider (telco) moet blijven waarmee u zich heeft aangemeld en dat u voor de duur van uw contract hetzelfde mobiele abonnement moet blijven gebruiken. Het lijkt veel op het kopen van een auto met een lening; je mag de telefoon mee naar huis nemen en gebruiken wat je wilt. U betaalt het gewoon in maandelijkse termijnen gedurende uw hele contract (meestal 12 of 24 maanden), maar u bezit de telefoon pas als uw contract is afgelopen.

Rechtstreeks kopen:

U betaalt vooraf de volledige kosten van de handset (telefoon). Dit betekent dat u de telefoon bezit zodra u het geld heeft overhandigd en uw betalingsbewijs heeft ontvangen. U heeft dan de vrijheid om uw telco-provider en gsm-abonnement naar wens te kiezen en te wijzigen.

Wat zijn telefoonabonnementen met alleen een simkaart?

Met een abonnement met alleen een simkaart, ook wel BYO-telefoonabonnement genoemd, kunt u een simkaart, die al uw oproep-, tekst- en gegevensservices levert, aansluiten op het netwerk van uw provider. Het werkt als een standaard mobiel abonnement, maar kost u minder omdat u niet betaalt voor een gebundelde telefoon. Je gebruikt gewoon de telefoon die je al hebt (ronduit). Alleen simkaarten werken alleen met telefoons die niet zijn vergrendeld op een specifiek netwerk, hoewel mobiele telefoons door providers kunnen worden ontgrendeld.

Er zijn twee soorten SIM-only-abonnementen:

Achteraf betaald/ maandelijks: Bied een vergoeding aan voor mobiele diensten (bellen, sms’en en data) waarvoor u elke maand een factuur ontvangt. De opname van uw plan begint vervolgens opnieuw op de eerste dag van uw betalingscyclus. Veel postpaid-abonnementen zijn alleen beschikbaar met een contract van 12 maanden; en

Prepaid/ pay as you go: hiermee kunt u uw mobiele service vooraf betalen door uw account met geld op te laden terwijl u bezig bent. U kunt uw prepaid-abonnement ook kosteloos annuleren of wijzigen wanneer u herlaadt, afhankelijk van uw behoeften.

Hoeveel kunt u besparen door een mobiele telefoon te kopen in vergelijking met een abonnement?

Als het erom gaat of u een telefoon rechtstreeks of een abonnement koopt, moet u rekening houden met het volgende:

  • Hoeveel opslagruimte heeft de telefoon;
  • Welke andere functies biedt een contract (zoals bellen en sms’en in het buitenland) dat bij het kopen misschien niet mogelijk is; en
  • Hoeveel data kun je krijgen als je je telefoon rechtstreeks koopt versus via een contract?

Verschillende retailers en telecombedrijven bieden verschillende prijzen voor handset en abonnementen, dus het kan even duren om erachter te komen wie de beste deal heeft en hoeveel u kunt besparen. We nemen recente iPhone- en Samsung Galaxy-modellen als voorbeeld om het verschil in kosten aan te tonen als u uw telefoon rechtstreeks koopt versus een contract.